Nyheder

Kursus om eksekutive funktioner i en pædagogisk kontekst

Eksekutive funktioner er ansvarlige for den proces i hjernen, der kæder hensigt sammen med handling. Denne proces består overordnet af fire trin. Det første trin er at få en idé. Derefter skal der planlægning til, og idéen skal udføres. Endelig skal der også en vurdering til: Man vurderer, om handlingen fører til målet på en acceptabel måde. Eksekutive funktioner kommer i spil, når barnet skal i gang med nye eller sammensatte handlinger. Det kan være praktisk problemløsning, leg eller lektielæsning. Altså handlinger, der ligger ud over de almindelige rutiner. Mangelfulde eksekutive funktioner ses eksempelvis ved diagnoser som ADHD og autisme, men også ved psykiske tilstande som OCD og angstlidelser. Mangelfulde eksekutive funktioner ses dog også hos børn uden forstyrrelser, der har svært ved at tage initiativ, finde på lege eller få venner og vedligeholde venskaber. Det er muligt at forbedre de eksekutive funktioner, men det kræver en tidlig og intensiv pædagogisk indsats.

Læs mere om kurset og tilmelding her

6. årgang Rødding Skole lancere deres egen kogebog: Sæt smag på din hotdog

I Slotskælderen på Museet på Sønderskov blev der i dag serveret smagsprøver på hotdogs i mange smagsvarianter. Eleverne på valgholdet Madison var startet med at tage udgangspunkt i, hvad de selv godt kunne lide. Så blev der eksperimenteret med frikadeller og diverse tilbehør. Resultatet af valgholdets arbejde blev en kogebog med hotdogs.

Kogebogen er lavet af børn til børn i forvisning om, at hotdogs er en livret. Den er til dig, der kan lide at lave mad og få det til at smage helt særligt og utraditionelt. Den er fyldt med lækkerier – spændende retter fulde af smag.

Prøv eksempelvis pølser med kanel og honningristede løg.

Bogen kan købes for kr. 50,- ved henvendelse til Skoleleder Elsebeth Kristensen, Rødding Skole